Türk Dilinin Diksiyonu – Prozodisi Vurgu ve Vurgulamaları İle Türk Musikisinde Prozodi

Müziğin sözlere, sözlerin nağmelere, çeşitli vâsıtalarla uygulanmasına ve her ikisinin de, beste diksiyonu, mânâ ve âhenk bakımından başarılı bir şekilde kaynaşmasına Mûsîkî Prozodisi denir. Nesir, nazım (şiir) ve inşâd ile hitâbette, dilin ve edebiyatın kuralları içinde önem taşıyan prozodiye de Edebi Prozodi denir. Prozodi, malzemesi dil olan, vurguyu, flolojik-fonetik sâha ile birlikte, edebiyatın özellikle şiir safhalarını içine alan ve mûsîkînin nağmelerini de güzele doğruya, mânâ ve âhenge yönelten bir ilimdir. Prozodi, ilminden pek çok alanda yararlanılır. – Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgilenen veya öğretim görenler için, nesir ve nazmın, prozodik özelliklerinin tenkîdi araştırmalarında yararlanılır. – İnşâdda ve hitâbette, edebi konuşma dilinin prozodisi ile şiirinin prozodisi, bir çeşit beste olayı ile kaynaşma halindedir. – Hem Türk, hem de Batı konservatuarlarında, sözlü mûsikî öğrenimi gören öğrenciler için prozodi ilmi büyük önem taşır. – Bestekârlar açısından ise, prozodinin hayati bir önemi vardır. Hâtasız bestelenmiş bir eser, zevkli bir vâsıta ile halkın diline ve gönlüne yerleşir, aynı zamanda sanat değerini yükseltir. – Ses sanatçılarının, her an karşı karşıya oldukları şarkı ve türküleri, doğru seslendirebilmek ve dinleyiciye en iyi şekilde aksettirebilmek yönüyle de prozodi önem taşır. – Güfte şairlerinin prozodiye, özellikle dikkat etmeleri gerekir. Çünkü onlar, hem edebi hem de mûsikî prozodisini bilmek mecburiyetindedirler. – Koro şefleri de, prozodiden, ses ve saz sanatçıları için yapacakları yorum ve uyum bakımından yararlanırlar. – Mûsikî münekkidinin tahlil-tenkit, analiz ve sentez yapabilmek açısından prozodi ilmine ihtiyacı vardır. Bu ihtiyaç, ancak prozodiyi iyice öğrendikten sonra kendini gösterir. Prozodiyi bilmeyen ona ihtiyaç duymaz. Tenkitlerinde de hep hissiyâtiyla hareket eden bir yol tutat. Objektif olamaz. – Saz sanatçıları için, eserleri inceleme, yorumlama ve duygulu icrâ etmede yararlı olur. – Bunların yanı sıra, mûsikî zevki almış, bilinçli dinleyici kitlesinin oluşumunda da prozodinin rolü înkar edilemez. Prozodi ile dil ve müziğin estetik güzelliklerine alışmış kulaklar, basit ve bozuk eserleri değil, sanat değeri yüksek olanları dinlemek isteyeceklerdir. Dr. Saadet Güldaş, bütün bunlarla birlikte, daha pek çok sebepleri de göz önünde tutarak, yirmi yılı aşkın çalışma ve bol örnekli malzeme ile, prozodi konusunda çok ihtiyaç duyulan bu eserini kaleme almıştır.

Karşılaştır

Açıklama

Müziğin sözlere, sözlerin nağmelere, çeşitli vâsıtalarla uygulanmasına ve her ikisinin de, beste diksiyonu, mânâ ve âhenk bakımından başarılı bir şekilde kaynaşmasına Mûsîkî Prozodisi denir. Nesir, nazım (şiir) ve inşâd ile hitâbette, dilin ve edebiyatın kuralları içinde önem taşıyan prozodiye de Edebi Prozodi denir. Prozodi, malzemesi dil olan, vurguyu, flolojik-fonetik sâha ile birlikte, edebiyatın özellikle şiir safhalarını içine alan ve mûsîkînin nağmelerini de güzele doğruya, mânâ ve âhenge yönelten bir ilimdir. Prozodi, ilminden pek çok alanda yararlanılır. – Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgilenen veya öğretim görenler için, nesir ve nazmın, prozodik özelliklerinin tenkîdi araştırmalarında yararlanılır. – İnşâdda ve hitâbette, edebi konuşma dilinin prozodisi ile şiirinin prozodisi, bir çeşit beste olayı ile kaynaşma halindedir. – Hem Türk, hem de Batı konservatuarlarında, sözlü mûsikî öğrenimi gören öğrenciler için prozodi ilmi büyük önem taşır. – Bestekârlar açısından ise, prozodinin hayati bir önemi vardır. Hâtasız bestelenmiş bir eser, zevkli bir vâsıta ile halkın diline ve gönlüne yerleşir, aynı zamanda sanat değerini yükseltir. – Ses sanatçılarının, her an karşı karşıya oldukları şarkı ve türküleri, doğru seslendirebilmek ve dinleyiciye en iyi şekilde aksettirebilmek yönüyle de prozodi önem taşır. – Güfte şairlerinin prozodiye, özellikle dikkat etmeleri gerekir. Çünkü onlar, hem edebi hem de mûsikî prozodisini bilmek mecburiyetindedirler. – Koro şefleri de, prozodiden, ses ve saz sanatçıları için yapacakları yorum ve uyum bakımından yararlanırlar. – Mûsikî münekkidinin tahlil-tenkit, analiz ve sentez yapabilmek açısından prozodi ilmine ihtiyacı vardır. Bu ihtiyaç, ancak prozodiyi iyice öğrendikten sonra kendini gösterir. Prozodiyi bilmeyen ona ihtiyaç duymaz. Tenkitlerinde de hep hissiyâtiyla hareket eden bir yol tutat. Objektif olamaz. – Saz sanatçıları için, eserleri inceleme, yorumlama ve duygulu icrâ etmede yararlı olur. – Bunların yanı sıra, mûsikî zevki almış, bilinçli dinleyici kitlesinin oluşumunda da prozodinin rolü înkar edilemez. Prozodi ile dil ve müziğin estetik güzelliklerine alışmış kulaklar, basit ve bozuk eserleri değil, sanat değeri yüksek olanları dinlemek isteyeceklerdir. Dr. Saadet Güldaş, bütün bunlarla birlikte, daha pek çok sebepleri de göz önünde tutarak, yirmi yılı aşkın çalışma ve bol örnekli malzeme ile, prozodi konusunda çok ihtiyaç duyulan bu eserini kaleme almıştır.

Ek bilgi

Dil

ISBN

Sayfa Sayısı

Kağıt/Cilt

Boyut

Basım Yeri

Basım Tarihi

Yayınevi